Hur springer du?

Alla som sett tv-serien Vänner och när Phoebe är ute och springer vet att vi springer olika. Att ge sig ut i spåret eller på asfalten och bara köra järnet och tänka kalorier till 100% gör att du kommer komma tillbaka dels för tidigt med håll men även med framtida och påbörjade skador på kroppen. Att ha rätt teknik när vi springer är viktigare än vad många tror och kan förhindra många skador.

Utgå från dig själv

När det kommer till träning så gäller det att vi utgår från oss själva: hur är vår fysik, hur ser våra steg ut och hur ofta tror vi att vi kommer springa. Går vi även till en specialist kommer vi få reda på mycket bra om oss själva och vilka snabba löparskor som är de bästa.
Visst,  ska du springa någon gång i veckan så är det inte många som tar sig denna tid. Då är det viktigt att du tänker på dina löparskor och att de är utformade för att springa med. Haruki Murakami, en världskänd författare har för några år sedan kommit ut med boken ”Vad jag pratar om när jag pratar om löpning” och i den beskriver det magiska som just så många löpare fastnar för. Detta är en bok att rekommendera till alla som försöker ge sig på springkonsten.

Att tänka på är att du ska ungefär springa 180 – 200 steg i minuten: ungefär 90 steg per fot. Tänk även på att springa upprätt och med höfterna raka och sätta ned foten rakt så har du början på en väldigt fin teknik.

Sök på sidan