Löpträning även på vintern

Vintern är kommen och graderna börjar klättra neråt på termometern, det som händer då är att löpträning och allt vad det innebär avtar. De flesta ställer sig på löpbandet och kör inne i det varma gymmet, dock är det inte helt omöjligt att löpträna utomhus, så länge man gör på rätt sätt. Kylan är det som ställer till det för många och att springa och andas in minusgrader är ingen direkt höjdare så därför är det bättre att göra det stegvis och vänja sig vid kylan. Kör träningen i etapper och en del träning inomhus i form av exempelvis löpband och roddmaskin. Såhär säger den professionella löperskan Malin:

Som alternativ träning vid knepigt väglag rekommenderar Malin träning på löpband, i gymmets roddmaskin eller löpning i simbassäng, något hon själv gör regelbundet.

– Det är både skön, skonsam och effektiv träning för kroppen. Jag använder ett särskilt bälte för att hålla kroppen i lodrätt läge och sedan jobbar jag med springrörelser. Ofta blir det uppvärmning, sedan intervaller och några simvarv som avslutning – jag brukar hålla på i 45 minuter och när jag kliver upp är benen riktigt skakiga.

Rätt kläder för löpning ute

Idag är det ganska ovanligt att minusgraderna kryper ner mot tjugo-strecket om inte man bor i dem norra delarna av Sverige. Så länge man ligger runt tio minus och uppåt plus så är det ingen fara för luftvägarna, men det är smart att tänka på att ha rätt kläder för att springa. Tights som värmer, vinterjacka som är rörlig, broddar på skorna som håller greppet och en mössa som håller värmen inne i kroppen.

Sök på sidan