Minska risken för löparskador

maraton Löpträning har blivit ett alltmer populärt fenomen, svenskarna ställer upp i midnattsmaraton och andra maratontävlingar idag och med det så ökar löparskadorna. I de flesta fall handlar det om att man har gett sig in i löpningen utan att faktiskt förbereda kroppen eller att man tar till försiktighetsåtgärder. Det finns olika sätt att påbörja en löparträning och det är på ett bra sätt och ett dåligt sätt, utan direkta mellanting. Att starta från en hög sprinternivå när man är helt otränad i löpning är att skiva under för att dra på sig onödig värk och skador. Risken för benhinneinflammation är hög när en otränad person ger sig på att springa på asfalten.

Tricks för att starta en löparträning

Ta hand om kroppen och dess leder genom att mjukstarta och ha tålamod, tränar du inför ett maratonlopp som kommer inom en månad så kan du lika gärna stoppa dig där. Att komma in i löpning kräver en lång förberedelse och det bästa sättet att få upp flåset är att köra intervall. Tekniken går ut på att starta långsamt och värma upp, sedan löpa i en minut och sedan springa riktigt snabbt i en minut för att sedan vila och köra igen. En smart idé är att gå och få massage för att underhålla kroppen och motverka skador och värk, gå in på www.sthlmphysique.se och boka en tid i Stockholm hos professionella massörer med kunskap om sportskador. Tänk också på att inte springa ett helt maraton under träningen, ett maratonlopp är väldigt påfrestande på kroppen och därför kan man inte springa flera maratonlopp på raken. Tricket är att springa naturligt och sluta när kroppen värker, den biten sparar man till själva loppet.

Sök på sidan