Skapa en ny vana

Ett nytt år är här. 2013. Det är ofta vid den här tiden på året som gymmen brukar vara knökfulla, för att ebba ut och om några veckor eller månader vara som vanligt igen. Det är ingen svårighet att gå till en sportbutik och shoppa snygga träningskläder och sedan bege sig till gymmet, både en och tre gånger. Men, det svåra är kontinuiteten av träning och att inte ge upp om du råkar missa ett pass av sjukdom eller andra förhinder. Det är det som skiljer agnarna från vetet, och det är det som även visar vilken karaktär människor har. När det kommer till att träna i allmänhet, men löpning i synnerhet tror många att det bara är att ge sig ut i naturen och springa så mjölksyra bildas och svetten pärlar sig. Men, ska du blir en bra löpare och minska risk för skador handlar det även om att bygga upp din kropp med styrka. Vilket du gör bäst på ett gym. Svd.se sportbloggare Niklas svarar på frågor om träning, och här kommer ett utdrag från en man som undrar hur man tränar effektivt på gym som är till nytta för en löpare:

” Jag skulle rekommendera dig att köra styrkeövningarna knäböj och marklyft och varianter av dessa gärna med ett ben. När teknik, rörlighet och utförande sitter så är mitt tips att belasta så pass mycket att du klarar 1-5 repetitioner på de tunga ”2-bensövningarna” och 5-8 repetitioner/ben i ”1-bensövningarna”.

Sök på sidan