Uppvärmning är A och O

Vi svenskar blir bättre och bättre på att ta hand om våra kroppar och träna mycket. Men många glömmer en utav de viktigaste bitarna vid träningen – nämligen att värma upp. Värmer man upp ordentligt inför ett träningspass minskar skaderisken och man har även större möjlighet att prestera på topp.

1592145-stefan-liv-varmer-upp

När man tränar, oavsett hur mycket, är det viktigt att ta hand om kroppen ordentligt så att man inte drar på sig några skador. Efter ett träningspass bör man stretcha för att dra ut musklerna och öka rörligheten. Före ett träningspass måste man värma upp. Detta måste göras dels för att musklerna behöver bli förberedda på aktivitet så att man ska kunna få så mycket som möjligt vid träningen. Men även för att skaderisken är mycket mindre hos en kropp som är uppvärmd. Skaderisken blir mindre för att muskeltemperaturen höjs i kroppen och gör senor och muskler mjukare, och leder och ligament smörjs och blir smidigare genom en ökad ledvätska. Läs mer. Uppvärmningen fungerar också som en topp i den mentala uppladdningen inför ett träningspass. Man förbereder helt enkelt kroppen och psyket för den kommande träningen.

Allmän uppvärmning och specifik uppvärmning

Uppvärmningen kan delas in i två olika delar – den allmänna uppvärmningen och den specifika uppvärmningen. Passet bör inledas med en allmän uppvärmning som får igång lungor, blodcirkulationen och hjärtat. Grundregeln är att det behövs minst 10 minuters konditionsträning för att få upp värme och cirkulation i kroppen. Den allmänna uppvärmningen kan bestå av till exempel:

  • Cykling.
  • Rodd.
  • Snabb gång.
  • Joggning.

Har man tänkt träna ett styrkepass för överkroppen kan det vara bra att välja en uppvärmning som aktiverar överkroppen. För att öka motivationen och medvetenheten kan man gå igenom det träningspass som man ska göra i huvudet vid uppvärmningen. Sedan krävs även en specifik uppvärmning för varje muskelgrupp som ska tränas. Det här gör man för att få större blodfyllnad i den specifika muskeln, skapa elasticitet och öka signalfrekvensen i nervbanorna.

Sök på sidan