Vikten av stretching

Träna bör vi och det gör vi! Ja, för faktum är att de flesta av oss rör på oss. Kanske är det på grund av ett mer stillasittande jobb eller att vi fokuserar mer både på utsidan och även insidan. Oavsett är det positivt. Nu gäller det bara att få en nikotinfri värld.

Varför ska vi stretcha?

Varför vi stretchar är för att dra ut våra muskler och göra de mer avspända och öka rörligheten. Då vi förbättrar våra prestationer med en ökad rörlighet så blir den därav bättre om vi alltid stretchar efteråt. Vad vi även kan göra är att använda stödstrumpor som även de bidrar till att öka blodomloppet. Vidare så bidrar stretching till att risken för muskelbristningar minskar. Och, alla som lider av huvudvärk ska läsa vidare: det är så att om du stretchar några minuter dagligen så kan du minimera risk för huvudvärk och ryggont. Detta då det kommer från muskelspänningar. Roten till nästan allt ont kan sägas komma från just muskelspänningar.

Tips hur du bör stretcha

Stretcha gärna innan och efter träning. Eller när du vaknar upp på morgonen. Försök att lära dig att slappna av under din stretching. Tänk på andningen och försök att tänja så mycket som möjligt. Du kommer efter några gånger märka att du kan tänja mer och mer. Efter träning så fokusera mer på de största områdena du använt och snåla inte med tiden: låt det ta tid då du kommer tacka dig själv senare. Tänk även på att det är viktigt att du gör det direkt efter träning när du fortfarande är varm.

Sök på sidan